Voor Sport

Graphic Design

Presteren. Daar gaat het om. Bezig zijn met jezelf verbeteren, vergroot de kans op succes in sport. Mentale weerbaarheid, zelfregulatie, zelfkennis en wilskracht zijn hierbij cruciaal. Coach2score begeleidt sporters, jonge talenten en hun begeleidingsteams in het leren begrijpen en beïnvloeden van de processen in het hoofd.

Lees meer

Voor Onderwijs

Graphic Design

Kinderen willen leren. Toch lijkt dat niet altijd zo, als je rondkijkt in de klas. Hoe zorg je ervoor dat je verhaal impact heeft? Coach2score introduceert verschillende leertypen en zorgt ervoor dat je het beste uit jezelf en de kinderen haalt. Een leerling die zich gekend en gezien voelt, is een gemotiveerde leerling.

Lees meer

Voor Bedrijven

Graphic Design

Hoe laat je de aanwezige talenten tot bloei komen? Op welke manier benut je de kwaliteiten van jouw team optimaal? Om recht te kunnen doen aan de verschillen tussen mensen, dompelt Coach2score zich onder in jouw organisatie. Door individuen in hun kracht te zetten, zorgen we samen voor een zo goed mogelijke teamprestatie.

Lees meer

Laatste nieuws

12 Apr 2017
12 Apr 2017

Aandacht!

Category:
Sport - Posted: 05-04-2017

Optimaal presteren vergt volledige aandacht gericht op datgene dat je aan het doen bent. Makkelijker gezegd dan gedaan in de huidige tijd waarin naast de mensen in onze omgeving ook sociale media, whatsapp en mail continu om onze aandacht vragen. Hoe beïnvloedt al deze afleiding ons functioneren in de sport, studie en werk?Afleiding in sport, studie en werkUit een recent onderzoek in Australië blijkt dat 68% van de deelnemende sporters in de twee uur voor een wedstrijd Facebook checkt, terwijl 31% zelfs tijdens de wedstrijd hiermee bezig is. Je hoeft geen sportpsycholoog te zijn om te beseffen dat dit voor hen een grote afleider zal zijn. De Australische zwemster Emily Seebohm, grote favoriete voor het Olympisch goud in Rio op de 100 meter rugslag, weet haar nederlaag aan afleiding als gevolg van het continu bezig zijn met sociale media rond haar race: ‘I don't know, I just felt like I didn't really get off [social media] and get into my own mind. I obviously need to sign out of Twitter and log out of Facebook a lot sooner than I did’.De strijd om onze aandacht beperkt zich natuurlijk niet tot het sportveld, maar vindt ook op het werk en bij het studeren plaats. Ook daarbij vormt ICT vaak een belemmering voor optimaal functioneren in plaats van de verbetering die het beoogt, omdat de capaciteiten van studenten en werknemers door continue afleiding worden beperkt. Welke van onderstaande voorbeelden herken jij bij jezelf of jouw directe omgeving? - Tijdens een overleg snel een e-mail beantwoorden die net binnen is gekomen.- In gesprek zijn met een collega of vriend en plotseling worden onderbroken door een binnenkomend bericht op je telefoon, waarna je merkt dat de aandacht weg is bij het gesprek.- Na het afronden van een taak nu.nl checken en zien dat er geen nieuws is sinds de vorige keer dat je checkte.- Het gevoel hebben altijd bereikbaar te (moeten) zijn, met een sluimerend gevoel van stress als gevolg.  SupermansyndroomNu zou het zo kunnen zijn dat je denkt dat jij een geboren multitasker bent, en dat jij wel zeer effectief werkt terwijl je continu schakelt tussen taken, e-mail en sms’jes. De kans is dan groot dat je lijdt aan het Supermansyndroom (Compernolle, 2014): de illusie dat het voor jou niet opgaat en dat jij dat wel kan. Helaas zijn er nog te veel mensen op de weg die hieraan lijden, en denken dat ze autorijden prima kunnen combineren met activiteiten op hun telefoon. Hoe komt het dat we slechts op één activiteit bewust onze aandacht kunnen richten? Om dit uit te leggen is eerst kennis van de drie verschillende breinsystemen van de mens nodig.Drie breinsystemenTheo Compernolle beschrijft in zijn boek ‘Ontketen je brein’ de drie verschillende breinsystemen van de mens: het reflexbrein, het reflecterende brein en het archiverende brein. Ons reflexbrein is het oudst en werkt snel, onbewust en zelfstandig. Het reageert direct en automatisch op prikkels, reageert intuïtief en uit gewoonte, en trekt snelle conclusies. Het reflecterende brein daarentegen is in staat om te reflecteren: naar het verleden en de toekomst te kijken, opties te overwegen, ethische afwegingen maken en impulsen en gewoontes onderdrukken. Ook het bewust richten van de aandacht gebeurt door het reflexbrein, waarbij deze bewuste aandacht maar op één ding gelijk gericht kan zijn. Ons archiverende brein is verantwoordelijk voor de opslag van informatie in het geheugen en is actief wanneer het reflecterende brein rust heeft: tijdens een pauze of tijdens de slaap. In het ideale geval werken onze breinen optimaal samen: bijvoorbeeld de muzikant bij wie het bespelen van zijn instrument een automatisme is geworden (reflexbrein) en zijn bewuste aandacht (reflectieve brein) kan richten op het afstemmen op zijn mede-musici of de tennisster die met haar aandacht op haar keuzes gericht is (reflectieve brein) is en geen bewuste aandacht hoeft te richten op haar slagen (reflexbrein). De bewuste aandacht van het reflectieve brein kan maar op één ding tegelijk gericht zijn, wat zorgt voor een groot prestatieverlies wanneer de aandacht op iets anders gericht wordt dan hetgeen waar je mee bezig bent (autorijden, een vergadering, de oefening, etc.). Bovendien is het zo dat wanneer we continu schakelen tussen alle taken en binnenkomende berichten ons reflecterende brein sneller vermoeid raakt en het archiverende brein geen tijd krijgt om zijn werk te doen. Door grotere vermoeidheid verliezen we sneller ons vermogen tot het vasthouden van aandacht en is het moeilijker om helder na te denken over onze keuzes. Daarnaast zijn we slechter in staat om onze emoties te reguleren, omdat we zijn overgeleverd aan de impulsen van het reflexbrein. Effectiviteit vergroten in sport, studie en werkWat betekent deze kennis voor het optimaliseren van prestaties? Topprestaties in de sport vragen om aandacht die volledig in het moment en op de taak gericht is. Om dit voor elkaar te krijgen is het daarom aan te raden om in de voorbereiding op een training of wedstrijd tijd te creëren om je mentaal voor te bereiden op de activiteit die komen gaat. Neem minimaal 15 minuten voor de start van de warming-up afstand van je telefoon en gebruik deze tijd om te visualiseren, een aandachtsoefening te doen of een praatje met trainingsgenoten te maken. In studie en werk is het advies om bewust offline momenten te creëren en jezelf te trainen om langere tijd op één taak gericht te blijven. Lees en beantwoord e-mail en andere berichten in blokken (maximaal vier per dag) om jouw productiviteit over de gehele dag significant te verhogen. Zorg tevens voor voldoende echte pauzemomenten om je reflectieve brein rust te geven en je archiverende brein zijn werk te laten doen. Je zal merken dat je minder energie verliest aan de lage stress die het altijd bereikbaar zijn met zich meebrengt en dat je effectiever wordt in de dingen die je doet. Succes!  Bronnen- Facebook use and its relationship with sport anxiety. Journal of Sport Sciences, 2017, volume 35, 8, 756–761.  - Ontketen je brein. Theo Compernolle (2014).- http://www.telegraph.co.uk/sport/olympics/news/9440774/London-2012-Olympics-Australian-swimmer-Emily-Seebohm-blames-Twitter-and-Facebook-for-failure.htmlTekst: Pepijn LochtenbergFoto: Ronald Hoogendoorn

8 Mar 2017
OnzeGegevens

Martijn Ruitenburg
martijn@coach2score.nl
+31(0)6 47418121

Pepijn Lochtenberg
pepijn@coach2score.nl 
+31(0)6 14471282

Rianne van Strien
rianne@coach2score.nl 
+31 (0)6 4849 5999



Laatste Nieuws
Laatste Tweets
Loading tweets...
Laatste Werk
Photo Shoot
Photo Shoot